تحقیق در مورد اکراه10 ص

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 تحقیق در مورد اکراه10 ص دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد اکراه10 ص  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقیق در مورد اکراه10 ص،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد اکراه10 ص :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


‏اِكْراه‌، ‏اصطلاحى‌ در ‏فقه‌ و حقوق‌ به‌ معنای‌ وادار ساختن‌ تهدیدآمیز كسى‌ به‌ عملى‌ كه‌ در شرایط عادی‌ ‏به‌ انجام‌ دادن‌ آن‌ رضا نداشته‌ است‌.
‏اكراه‌ در لغت‌ وادار كردن‌ قهری‌ كسى‌ ‏به‌ امری‌ است‌ (نك: فیومى‌، ذیل‌ كره‌) و همین‌ معنى‌، بدون‌ تصرفى‌ قابل‌ ‏ملاحظه‌، در اصطلاح‌ فقهى‌ نیز مقصود بوده‌ است‌. بر اساس‌ تعریف‌ جرجانى‌، اكراه‌ ‏عبارت‌ از الزام‌ و اجبار انسان‌ به‌ امری‌ است‌ كه‌ برپایه طبع‌ یا شرع‌ آن‌ را ‏ناخوش‌ مى‌دارد و با وجود ناخرسندی‌، برای‌ رفع‌ ضرری‌ شدیدتر، به‌ آن‌ اقدام‌ ‏مى‌كند (نك: ص‌ 27). مبحث‌ اكراه‌ با تقیه‌ (ه م‌) ارتباطى‌ نزدیك‌ دارد و در دایره ‏عام‌ فرهنگ‌ اسلامى‌ ترسیم‌ مرزی‌ میان‌ این‌ دو دشوار مى‌نماید؛ اما اصطلاح‌ ‏تقیه‌، كمتر به‌ حوزه فروع‌ فقهى‌ راه‌ یافته‌ است‌.
‏آنچه‌ در مباحث‌ فقهى‌ و ‏حقوقى‌، اكراه‌ را از اضطرار متمایز مى‌سازد، در میان‌ بودن‌ تهدید است‌؛ آنچه‌ در ‏اضطرار انسان‌ را به‌ انجام‌ دادن‌ عملى‌ نامطلوب‌ ملزم‌ مى‌سازد، اوضاع‌ خاصى‌ ‏است‌ كه‌ شخص‌ در آن‌ قرار گرفته‌ است‌ (نك: ه د، اضطرار)، در حالى‌ كه‌ در اكراه‌، ‏انتخاب‌ حتى‌ در این‌ حد برای‌ انسان‌ وجود ندارد و روی‌ آوردن‌ به‌ فعل‌ نامطلوب‌ ‏با تهدید، و به‌ خواست‌ اكراه‌كننده‌ای‌ مشخص‌ صورت‌ مى‌پذیرد.
‏اكراه‌ در كتاب‌ ‏و سنت‌: موضوع‌ اكراه‌ در قرآن‌ كریم‌ با همین‌ تعبیر بارها مورد بحث‌ قرار گرفته‌، ‏ولى‌ موارد كاربرد آن‌ معمولاً از جنبه حقوقى‌ برخوردار نبوده‌ است‌. به‌ عنوان‌ ‏نمونه‌ موضوع‌ اكراه‌ به‌ سخن‌ كفرآمیزی‌ كه‌ مورد بخشایش‌ خداوند قرار مى‌گیرد (‏نك: نحل‌/16/ 106)، به‌ وضوح‌ مربوط به‌ شرایطى‌ است‌ كه‌ مسلمانى‌ در دارالكفر ‏مورد تفتیش‌ عقیده‌ قرار گرفته‌ است‌ (تأیید آن‌ در اسباب‌ نزول‌، واحدی‌، 190). ‏حتى‌ آیه‌ای‌ كه‌ مردم‌ را از اكراه‌ كنیزان‌ به‌ هرزگى‌ برحذر داشته‌، با این‌ ‏پیامد كه‌ در صورت‌ اكراه‌ خداوند بخشایشگر و مهربان‌ است‌ (نور/24/33)، آشكارا ‏مربوط به‌ دوره‌ای‌ از تاریخ‌ اسلام‌ است‌ كه‌ ضمانت‌ اجرای‌ كافى‌ برای‌ منع‌ ‏همگان‌ از چنین‌ عملى‌ در كار نبوده‌ است‌. افزون‌ بر آیات‌ یاد شده‌، برخى‌ از ‏عالمان‌ اسلامى‌، معذور بودن‌ «مستضعفان‌» (نساء/4/98) را با «اكراه‌شدگان‌» منطبق‌ ‏دانسته‌، و به‌ استناد این‌ آیه‌، آنان‌ را از عقوبت‌ اخروی‌ بركنار شمرده‌اند (‏مثلاً نك: بخاری‌، 8/55


لینک کمکی